Věra Stárová (GfK-Praha)
Investice  |  07.06.2005 16:36:41

Dlouhodobé exportní sebevědomí českých vývozců pokleslo, není se však čeho obávat


Praha, 7. červen 2005 – Poprvé po dvou a půl letech byl zaznamenán mírný pokles dlouhodobého exportního sebevědomí českých vývozců, způsobený zejména „tvrdým“ kursem koruny a nedostatečnou aktivitou české vlády v podpoře vývozu. I přesto se českému exportu daří, vývozci vnímají podmínky exportu z ČR jako dobré a předpokládají jejich další zlepšování. Spoléhají přitom hlavně sami na sebe – na vlastní vnitrofiremní úspory a růst produktivity práce.

Již pojedenácté proběhl Exportní výzkum DHL, který realizovala společnost GfK Praha, partner DHL u tohoto dlouhodobého projektu. Výzkum již tradičně mapuje úroveň sebevědomí českých vývozců, jejich postoje k událostem v České republice i zahraničí. Ve vnitřní politice státu se aktuálně vyjadřovali k případným dopadům krize vlády Stanislava Grosse na jejich export, k zavedení tzv. rovné daně podle návrhu ODS a také na aktuální „tahouny“ českého exportu.

Vývoj exportu v krátko- a dlouhodobém horizontu

Index krátkodobého exportního sebevědomí vzrostl o devět bodů (14 -> 23). Od jara 2002 dochází pravidelně v jarních vlnách šetření k nárůstu indexu krátkodobého exportního sebevědomí a při podzimních vlnách pak k jeho poklesu.

Index dlouhodobého exportního sebevědomí pololetně poklesl o čtyři body (52 -> 48). Výhled pro následujících dvanáct měsíců vnímají naši exportéři o něco méně pozitivně než na podzim loňského roku.

V krátkodobém horizontu očekává nárůst exportu třetina (34 %) firem, v dlouhodobém horizontu pak nadpoloviční většina (53 %) vývozců.

Faktory ovlivňující export z ČR

Vývozu z České republiky přitom nejvíce pomáhá rozvoj kontaktů a nové kontakty v zahraničí (13 %). Druhým nejčastěji jmenovaným důvodem je vlastní úsilí firmy a produktivita práce (12 %) a také vstup ČR do Evropské unie (11 %).

Naproti tomu negativně na český export působí kursová a měnová nestabilita (26 %) a produkce třetích zemí (9 %). I pro příštích 12 měsíců očekávají necelé dvě pětiny (37 %) exportních firem negativní vliv kursové a měnové nestability.

Podle vyjádření samotných exportérů by českému exportu nejvíce prospěla zejména blíže nespecifikovaná podpora státu (20 %), dále stabilizace směnných kurzů (12 %) a v neposlední řadě také kvalitnější produkt/služby a cenová úroveň výrobků (7 %).

Vývoj zaměstnanosti v exportních firmách

Co se týče vývoje zaměstnanosti, pro následujících 12 měsíců očekávají exportní firmy nejčastěji zachování stávajícího počtu zaměstnanců, a to ve zhruba šesti z deseti (62 %) dotázaných firem. V případě, že je pohyb v počtu zaměstnanců očekáván, jedná se častěji o jeho nárůst (22 %) než pokles (14 %) – index zaměstnanosti je 8. Výsledek tak navazuje na pozitivní očekávání vývoje zaměstnanosti z loňské podzimní vlny šetření, kdy index zaměstnanosti poprvé dosáhl kladné hodnoty 1 (viz graf).

Klíčové trhy

Klíčové trhy českého exportu, jsou – co do jejich struktury - dlouhodobě neměnné. Dominantní postavení si mezi cílovými zeměmi udržují země Evropské unie bez Německa a Slovenska (93 %). Německo a Slovensko jsou - pro potřeby tohoto výzkumu - sledovány samostatně (jedná se o nejvýznamnější cílové země českého exportu). Německo považuje za klíčový trh bezmála devět z deseti (87 %) exportních firem, Slovensko pak tři čtvrtiny (74 %) vývozců.

Ze stávajících cílových zemích českého exportu 58 % vývozců očekává pro následujících 12 měsíců nárůst objemu exportu do zemí bývalého SSSR s výjimkou členských zemí EU a Ruska; do samotného Ruska pak zhruba polovina (52 %) vývozců. Zcela nová odbytiště očekávají vývozci v zemích EU bez Německa (22 %) a opět v Rusku (12 %). Exportéři rovněž vidí Rusko jako zemi s největším exportním potenciálem do budoucna (29 %).
Šest z deseti (61 %) exportních firem neztratilo v posledních třech letech žádné ze svých odbytišť.

Podmínky exportu z České republiky

Podmínky pro export z ČR jsou našimi vývozci hodnoceny pozitivně. Bezmála sedm z deseti (68 %) exportérů je vnímá jako dobré, čtvrtina (25 %) vývozců je hodnotí jako špatné. Ostatní dotázaní vývozci (7 %) je nedokázali posoudit a na otázku neodpověděli.

Podmínky pro export z České republiky se podle mínění dotázaných zástupců exportních firem změnily. Myslí si to šest z deseti (60 %) vývozců. Zatímco loni na jaře, těsně před vstupem ČR do EU, nepřipustilo změnu podmínek vývozu osm z deseti (81 %) tehdy dotázaných firem, v loňské podzimní vlně šetření je naopak připustily tři čtvrtiny (75 %) tehdy dotázaných exportérů. Jednoznačně se tak projevil vliv vstupu do EU.

Devět z deseti (88 %) exportérů, kteří připustili změnu podmínek (60 %, N=149) si přitom myslí, že se zlepšily. I do budoucna jsou čeští vývozci spíše optimističtí a předpokládají, že se podmínky exportu v následujících třech letech buď nezmění (51 %) nebo se budou dále zlepšovat (34 %).

Česká republika a EU

Devět z deseti (92 %) dotázaných vývozců se na vstup ČR do EU dobře připravilo. I přesto však zůstaly některé sledované oblasti příprav podceněny. Nejčastěji byla podceněna produktivita práce (13 %) a slaďování norem a legislativy s EU (17 %).

Dvě pětiny (39 %) dotázaných exportérů neočekávají od zavedení eura žádné ovlivnění jejich vývozu. Jsou-li nějaké dopady očekávány, jedná se častěji o pozitivní vliv (33 %) než vliv negativní (17 %). Nejčastěji očekávanou hodnotou směnného kursu koruny vůči euru za šest měsíců, tj. letos na podzim, byl interval 30,00 – 30,50 za 1 euro (32 %). Průměrná očekávaná hodnota kursu koruny za šest měsíců vůči euru činí 29,73 za 1 euro.

V loňské podzimní vlně šetření očekávali dotázaní zástupci exportních firem nejčastěji hodnotu směnného kursu koruny a eura 31,61 za jedno euro. Směnný kurs ČNB2.6.2005 činí 30,40 za jedno euro. Ze srovnávaných údajů vyplývá, že exportéři hodnotu kursu o 1,20 podhodnotili.

Ekonomická situace exportních firem

Polovina (49 %) dotázaných exportních firem považuje aktuální ekonomickou situaci své firmy za stejnou jako před 12 měsíci, téměř dvě pětiny (38 %) ji hodnotí jako lepší a osmina (13 %) ji považuje za horší než před 12 měsíci. Ve srovnatelném období loňského roku přitom ekonomickou situaci hodnotila jako lepší necelá polovina (46 %) tehdy dotázaných firem, tj. o 8 procentních bodů (p.b.) více než nyní.

Formy komunikace českých firem v zahraničí

Nejčastější formou prezentace exportérů v zahraničí zůstává osobní kontakt s (potenciálními) zákazníky. Tuto formu prezentace využívá téměř osm z deseti (77 %) firem. Druhou nejčastěji využívanou formou prezentace exportérů je Internet (63 %) a třetí pak reklama (33 %).

České produkty na zahraničních trzích

Čeští exportéři i nadále „sázejí“ zejména na cenovou dostupnost českého zboží, kterou jmenovalo devět z deseti (88 %) dotázaných exportérů. Více než osm z deseti (83 %) vývozců se domnívá, že české výrobky mají v zahraničí dobré jméno. Třetím, co do četnosti jmenování, byl výrok o vysoké kvalitě českých výrobků (80 %).

V pololetním srovnání si nejvíce polepšil výrok o vysoké kvalitě českých výrobků (podzim 2004 vs. jaro 2005 (průměrné známky): 2,17 vs. 1,88), dále výrok o špičkové technické a technologické úrovní českých výrobků (podzim 2004 vs. jaro 2005 - průměrné známky: 2,50 vs. 2,24) a také výrok o dobrém jménu českých výrobků v zahraničí (podzim 2004 vs. jaro 2005 -průměrné známky: 2,02 vs. 1,81).

Aktuality

Téměř žádný z dotázaných zástupců exportních firem neočekává od vládní krize ovlivnění exportních aktivit své firmy. Vliv na export neočekává více než devět z deseti (94 %) exportérů.

„Tahounem“ českého exportu je podle dotázaných vývozců export automobilů. Uvedly to tři čtvrtiny (74 %) dotázaných exportérů. Na druhém místě, ale nesrovnatelně méně často než v případě automobilů, je za „tahouna“ českého vývozu považován export strojních zařízení (36 %). Na třetím místě je vývoz piva (25 %).

Se zavedeném rovné daně, podle návrhu ODS, souhlasily dvě třetiny (64 %) dotázaných exportérů.

Exportéři vyvážející do regionu Blízkého a Středního východu (n=30) očekávají - v souvislosti s postupujícím demokratizačním procesem v regionu - další rozvoj exportních aktivit. Uvedly to tři čtvrtiny těchto vývozců.

Potenciální zrušení embarga vůči Číně vnímají čeští exportéři spíše negativně (50 %) než pozitivně (24 %). Ostatní dotázané vývozce embargo vůči Číně nezajímá (19 %) nebo nevěděli, jak odpovědět (10 %).

Dotazování se v rámci jedenácté vlny Exportního výzkumu DHL, stejně jako ve všech předchozích šetřeních, uskutečnilo na vzorku 250 nejvýznamnějších exportních firem. Terénní sběr dat proběhl na konci dubna tohoto roku. Cílovými osobami rozhovorů byli opět firemní rozhodovatelé se zodpovědností za exportní politiku firmy.

Zpráva o výsledcích 11. vlny Exportního výzkumu DHL mapuje tyto hlavní oblasti:

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR –  GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.

Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz

Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.

GfK Group

GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671,7 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research.
Více viz: www.gfk.com

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.
Více viz: www.gfk.com
HealthCare Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. 
Více viz: www.gfk.com
Retail & Technology Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com 
Media Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com
Custom Research Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkcr-ww.com

On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Čt 17:21  Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus Patria (Patria Finance)
Čt 17:03  🟡 Zlato blízko historických maxim X-Trade Brokers (XTB)
Čt 16:48  Akciové trhy rostly v březnu i celém prvním čtvrtletí na obou stranách Atlantiku a.. Investiční bankovnictví (Komerční banka)

Přečtěte si také:

02.02.2024Měníte dodavatele energií? Není se čeho obávat Lukáš Kaňok (Kalkulátor.cz)
07.07.2021Čeho se trhy obávají? Jan Berka (Roklen24)




?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688