(Kurzy.cz)
Vláda schválila Jahnův plán na snížení adm.zátěže podnikatelů
Vláda dnes na svém jednání schválila snižování administrativní zátěže podnikatelů. Těm by se měly snížit náklady spojené s plněním informačních povinností vyplývajících pro ně z právních předpisů. Administrativní zátěží jsou například náklady na zpracování zprávy o počtů emisí vytvářených podnikem, zprávy o pracovních podmínkách, o doložení příslušného vzdělání apod.
„Administrativní zátěž by se v konečném důsledku měla snížit až o pětinu,“ říká vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn. Materiál, který předložil vládě spolu s vedoucím Úřadu vlády Alešem Šulcem, obsahuje akční plán snižování administrativní zátěže. Ten stanovuje časový harmonogram postupu při snižování administrativní zátěže podnikatelů.
Součástí materiálu je též metodika určování velikosti a původu administrativní zátěže podnikatelů. Na jejím základě budou muset ústřední orgány státní správy vypracovat do konce letošního roku analýzu stávajících právních předpisů ve svých resortech. Následně do tří měsíců připraví Úřad vlády souhrnnou analýzu administrativní zátěže.
Z údajů ČSÚ a po konzultaci zástupců podnikatelské sféry bude zjištěno, jaké náklady podnikatelskému prostředí přináší plnění informačních povinností, které pro ně vyplývají z právních předpisů. Zátěž stanovenou na základě této metodiky, lze snižovat především prostřednictvím odstraňování zbytečných informačních povinností, duplicit v právním řádu a důrazem na sdílení dat uvnitř veřejné správy.
Projekt snižování administrativní zátěže podnikatelů je inspirován podobnými záměry některých států EU a je součástí projektu Better regulation, jenž je součástí Lisabonského procesu. Metodika převzala Standardní nákladový model, jenž se osvědčil v obdobném projektu v Nizozemí. Projekt snižování administrativní zátěže podnikatelů je součástí širšího projektu reformy regulace, kterou na základě rozhodnutí vlády připravuje odbor reformy regulace a ústřední státní správy působící na Úřadu vlády.
Ohlasy zástupců podnikatelů:
Jaromír Drábek, prezident Hospodářské komory ČR:
“Administrativní zátěž podnikání je v České republice neúměrně vysoká, proto vítáme každou snahu o řešení problému. Hospodářská komora upozorňuje na problém již více než rok a půl. Bylo by tedy potřeba, aby k odstranění nadbytečných a duplicitních byrokratických požadavků došlo ještě dříve než v roce 2007. Pokud bude snížení administrativy doprovázeno zjednodušením podnikatelské legislativy, mohla by se tato opatření projevit zrychlením růstu HDP až o dva procentní body.”
Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR:
„Malí podnikatelé vítají každou změnu, která by vedla ke snížení administrativní zátěže podnikatelů. Je známou skutečností, že administrativa obecně spojená s podnikáním v České republice začíná být džunglí, ve které se přestávají orientovat i daňoví poradci. Jak se potom mají chovat a dodržovat zákony živnostníci?“
Aleš Michl, vedoucí oddělení externí komunikace úřadu vlády
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz