Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  14.01.2005 15:12:58

Hypermarkety stagnují, nejvíce si loni polepšil Lidl


Jestliže až do roku 2003 jsme zaznamenávali trvale rostoucí preference hypermarketů, v roce 2004 došlo k zastavení tohoto trendu - poprvé od počátku jejich expanze bylo možné pozorovat v tomto tržním segmentu určitou stagnaci. Vyplývá to z aktuálních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2004/05 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha. I nadále však hypermarket představuje hlavní místo nákupu potravin pro 35 % českých domácností. Naopak supermarketům se podařilo zastavit pokles z předchozích let - v současnosti tento formát preferuje pětina domácností. Zároveň pokračuje růst obliby diskontů, kterým dává přednost již 22 % domácností. Zbytek populace zůstává věrný malým samoobsluhám a pultových prodejnám.

Obecně zákazníci své hlavní nákupní místo volí zejména pro jeho výhodnou polohu, příznivé ceny a široký sortiment, přičemž jsou ovšem patrné značné rozdíly v důvodech pro návštěvu konkrétních prodejen.

Kaufland si i přes mírný pokles preferencí na 15 % udržel první pozici jako prodejna, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých výdajů na potraviny. Na dalších příčkách se seřadilo několik řetězců s preferencemi kolem 8 % (Plus Diskont, Penny Market, Jednota a Hypernova).

Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je dramatický nárůst návštěvnosti nejmladšího nadnárodního hráče na českém maloobchodním trhu - potravinářského diskontu Lidl - v tom loni nakupovala již třetina českých domácností (třetí nejvyšší hodnota mezi řetězci), čímž si Lidl polepšil oproti loňsku o deset příček. Hlavním nákupním místem je Lidl, nicméně zatím pouze pro 3 % oslovených.

Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Carrefour, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. Malé prodejny v čele se Sparem obdržely nejlepší hodnocení dostupnosti a kvality personálu. Cenová úroveň prodejny je nejlépe hodnocena u diskontně orientovaného hypermarketu Kaufland. Globus podle oslovených nejlépe splňuje představu prodejny, „kde o zákazníka pečují“.

V případě zájmu o další informace o projektu  „SHOPPING MONITOR 2004/05“  lze kontaktovat
Zdeňka Skálu, tel. 251 117 545, e-mail: skala@incoma.cz


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688