Hypermarkety stagnují, nejvíce si loni polepšil Lidl
Jestliže až do roku 2003 jsme zaznamenávali trvale rostoucí preference hypermarketů, v roce 2004 došlo k zastavení tohoto trendu - poprvé od počátku jejich expanze bylo možné pozorovat v tomto tržním segmentu určitou stagnaci. Vyplývá to z aktuálních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2004/05 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha. I nadále však hypermarket představuje hlavní místo nákupu potravin pro 35 % českých domácností. Naopak supermarketům se podařilo zastavit pokles z předchozích let - v současnosti tento formát preferuje pětina domácností. Zároveň pokračuje růst obliby diskontů, kterým dává přednost již 22 % domácností. Zbytek populace zůstává věrný malým samoobsluhám a pultových prodejnám. Obecně zákazníci své hlavní nákupní místo volí zejména pro jeho výhodnou polohu, příznivé ceny a široký sortiment, přičemž jsou ovšem patrné značné rozdíly v důvodech pro návštěvu konkrétních prodejen. Kaufland si i přes mírný pokles preferencí na 15 % udržel první pozici jako prodejna, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých výdajů na potraviny. Na dalších příčkách se seřadilo několik řetězců s preferencemi kolem 8 % (Plus Diskont, Penny Market, Jednota a Hypernova). Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je dramatický nárůst návštěvnosti nejmladšího nadnárodního hráče na českém maloobchodním trhu - potravinářského diskontu Lidl - v tom loni nakupovala již třetina českých domácností (třetí nejvyšší hodnota mezi řetězci), čímž si Lidl polepšil oproti loňsku o deset příček. Hlavním nákupním místem je Lidl, nicméně zatím pouze pro 3 % oslovených. Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Carrefour, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. Malé prodejny v čele se Sparem obdržely nejlepší hodnocení dostupnosti a kvality personálu. Cenová úroveň prodejny je nejlépe hodnocena u diskontně orientovaného hypermarketu Kaufland. Globus podle oslovených nejlépe splňuje představu prodejny, „kde o zákazníka pečují“.
V případě zájmu o další informace o projektu „SHOPPING MONITOR 2004/05“ lze kontaktovat |
|
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz