Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  08.12.2004 15:19:05

Vláda schválila pozici ČR k Lisabonské strategii

 Vláda na svém dnešním zasedání schválila Pozici České republiky ke střednědobému vyhodnocení Lisabonské strategie. Pozice vychází z analýzy zprávy Kokovy expertní skupiny. Smyslem pozice České republiky je seznámit Evropskou komisi a partnery v EU s postoji České republiky tak, aby byly zohledněny v dokumentech, které Evropská komise zveřejní v lednu příštího roku (tzv. Jarní balíček).

 

Kokovu zprávu, která hodnotí plnění Lisabonského procesu, nyní projednávají expertní skupiny Rady EU. Střednědobé vyhodnocení Lisabonského procesu bude předmětem jednání hlav států a předsedů vlád v březnu 2005. Vládou dnes schválená pozice tak může být v následujících měsících ještě doplňována a konkretizována.

 

Lisabonská strategie obsahuje tři pilíře – ekonomický, sociální a ekologický. Jedním ze zásadních úskalí jejího naplňování je protichůdnost některých přijímaných opatření v rámci těchto pilířů a nedostatečně vyjasněný vztah mezi evropskou a národní úrovní při plnění stanovených cílů. „Prioritou České republiky bude v následujícím období ekonomický pilíř. Přijatá opatření musí podpořit hospodářský růst a zvýšit schopnost evropských podniků konkurovat na světových trzích,“ vysvětluje místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn.

 

Postoj ČR ke klíčovým oblastem Lisabonské strategie:

·         Důraz na výzkum a vývoj

·         Rozvoj znalostní společnosti

·         Vysoce vzdělaná, tvůrčí a mobilní pracovní síla

·         Efektivně fungující vnitřní trh

·         Zlepšení podnikatelského prostředí

·         Odmítnutí návrhů na harmonizaci daňových sazeb

·         Větší flexibilita a adaptabilita na pracovním trhu

·         Modernizace systému sociální ochrany

·         Vývoj ekologicky šetrných technologií

Česká republika klade v rámci stimulace hospodářského růstu v Evropě důraz na výzkum a vývoj doplněný o inovace. Zvláštní význam se přikládá aplikovanému výzkumu. Podpora českého základního výzkumu by neměla být plošná, ale selektivní, a to v oblastech, v nichž dosahuje nejvyšší úrovně.

Prioritou nadále zůstává dosažení Barcelonského cíle v úrovni výdajů na výzkum a vývoj ve výši tří procent HDP. Jedno procento má plynout z veřejných zdrojů, zbylá dvě od soukromých subjektů. K tomu je třeba lepší provázanost podnikatelské sféry s institucemi zabývajícími se výzkumem a vývojem.

K lepší spolupráci mezi výzkumnými institucemi, akademickou sférou a soukromým sektorem přispěje například návrh zákona o veřejných výzkumných institucích, který dnes také schválila vláda. Již před měsícem pak Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila ve třetím čtení pozměňovací návrh k zákonu o daních z příjmů. Tento návrh zavádí daňovou podporu výzkumu a vývoje, která má podobu zavedení odečitatelné položky. Náklady na výzkum a vývoj bude možné, nad rámec běžné možnosti zahrnout náklady na výzkum a vývoj do daňově uznatelných nákladů, ještě dodatečně odečíst z vykázaného základu daně, a to ve výši 100 %.

 

Pro rozvoj znalostní společnosti je významné větší využití informačních a komunikačních technologií. Klade se důraz na rozvoj vysoce vzdělané, tvořivé a mobilní pracovní síly, schopné pružně reagovat na měnící se požadavky trhu práce. Česká republika proto podporuje vypracování národních strategií celoživotního učení. Dalším faktorem, který má zvýšit hospodářský růst, je efektivně fungující vnitřní trh. Česká republika proto podporuje zrychlení implementace směrnic v oblasti vnitřního trhu a přijetí směrnice o službách. „Budeme rovněž apelovat na přehodnocení omezení volného pohybu pracovních sil z nových členských zemí EU,“ zdůrazňuje Jahn.

 

Pro zlepšení podnikatelského prostředí je důležité při tvorbě právních norem více využívat analýzu dopadů regulace na podnikatelský sektor. Proto již na začátku listopadu vláda schválila, aby povinnou součástí materiálů předkládaných kabinetu bylo vedle zhodnocení dopadu na státní rozpočet či vyjádření souladu s mezinárodními závazky ČR, jak je tomu doposud, nově také zhodnocení dopadu navrhované úpravy na podnikatelské prostředí ČR.

 

Důležitým prvkem je také zjednodušování unijní legislativy. Česká republika v této oblasti podporuje snížení administrativního zatížení podnikání. Finanční zdroje by měly být více dostupné pro malé a střední podniky. Česká strana dále jednoznačně odmítá návrhy na harmonizaci daňových sazeb v rámci EU.

 

Lisabonské cíle by se dle názoru vlády měly více promítnout i do současných diskusí o budoucí podobě víceletého finančního rámce Společenství na léta 2007 až 2013.  „Jedná se o velice důležitou agendu, která ovlivní budoucí strukturu rozpočtů Evropské unie. Prostředky na  plnění Lisabonských cílů by měly být v rozpočtu vhodně zastoupeny,“ tvrdí Jahn.

 

Česká strana bude v rámci implementace Lisabonské strategie podporovat myšlenku národních akčních plánů pro plnění lisabonských cílů. Základním koncepčním dokumentem pro jeho přípravu bude Strategie hospodářského růstu na které tým Martina Jahna v současnosti pracuje.

 

Podle doporučení Kokovy zprávy by v každém členském státě měl být jmenován jeden člen vlády, který by byl za lisabonskou agendu zodpovědný. V České republice to je právě místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn. Pro úspěch lisabonské agendy je rovněž nezbytná větší informovanost široké veřejnosti. Proto tým Martina Jahna vydal příručku pro obyvatelstvo nazvanou „Lisabonská strategie: Cesta k vyššímu hospodářskému růstu, plné zaměstnanosti a k lepším životním podmínkám“.

 

Zdroj: TZ vlády

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Út 10:33  Makro: Holub pro postupné snižování sazeb ČNB Research (J&T BANKA)
Út 10:26  Trh EUR/USD se silně propadnul po zprávě o inflaci InstaForex (InstaForex)
Út 10:06  Index PMI v průmyslu v eurozóně klesl (23.4.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688